Najważniejsze różnice
Najważniejsza różnica między rodziną norm ISO 9001 a systemem jakości CMM polega na filozofii podejścia do problematyki zapewnienia jakości. Według normy ISO 9001, jest ona przeznaczona „do stosowania, gdy dostawca ma zapewnić zgodność z ustalonymi wymaganiami podczas projektowania, prac rozwojowych, produkcji, instalowania i serwisu” [Kehoe 96]. Innymi słowy, jeżeli dana organizacja chce osiągnąć sukces komercyjny jako dostawca określonych produktów do pewnych klientów, musi ona zapewnić sobie certyfikację ISO 9001 lub przynajmniej zgodność struktur i procedur działania z wytycznymi tej normy. Ze strony klienta spełnianie wymagań normy ISO 9001 ma być podstawą do selekcji dostawców.
Z kolei założenia CMM stanowią, że system ten jest przeznaczony do tego, aby pomagać organizacjom w wysiłkach prowadzących do polepszenia ich wewnętrznej organizacji oraz podniesienia zdolności do tworzenia produktów stojących na najwyższym poziomie technologicznym i jakościowym. Wyraźnie jest powiedziane, że nie zaleca się używania CMM do selekcji dostawców.
Tabela 6.1 przedstawia, jak mają się do siebie poszczególne elementy ISO 9001 oraz CMM.
Tabela 6.1. Porównanie między ISO 9001 a CMM
Podrozdział normy ISO 9001 | CMM Process Area |
4.1 Odpowiedzialność kierownictwa | PA08 – Ensure Quality |
4.2 System jakości | PA07 – Verify & Validate System
PA08 – Ensure Quality PA12 – Plan Technical Effort |
4.3 Przegląd umowy | PA06 – Understand Customer Needs & Expectations
PA18 – Coordinate with Suppliers |
4.4 Sterowanie projektowaniem | PA01 – Analyze Candidate Solutions
PA02 – Derive & Allocate Requirements PA03 – Evolve System Architecture PA04 – Integrate Disciplines PA06 – Understand Customer Needs & Expectations PA07 – Verify & Validate System PA09 – Manage Configurations PA12 – Plan Technical Effort |
4.5 Nadzór nad dokumentacją i danymi | PA09 – Manage Configurations |
Podrozdział normy ISO 9001 | CMM Process Area |
4.6 Zakupy | PA05 – Integrate System
PA18 – Coordinate with Suppliers |
4.7 Nadzorowanie wyrobu dostarczonego przez klienta | PA09 – Manage Configurations |
4.8 Identyfikacja i identyfikowalność wyrobu | PA09 – Manage Configurations |
4.9 Sterowanie procesem | PA08 – Ensure Quality
PA11 – Monitor & Control Technical Effort PA12 – Plan Technical Effort |
4.10 Kontrola i badania | PA05 – Integrate System
PA07 – Verify & Validate System |
4.11 Nadzorowanie wyposażenia do kontroli, pomiarów i badań | Nie ma odpowiednika |
4.12 Status kontroli i badania | PA05 – Integrate System
PA07 – Verify & Validate System |
4.13 Nadzorowanie wyrobu niezgodnego z wymaganiami | PA05 – Integrate System
PA07 – Verify & Validate System PA08 – Ensure Quality Capability Level 3 – Defect Reviews |
4.14 Działania korygujące i zapobiegawcze | PA08 – Ensure Quality
PA10 – Manage Risk |
4.15 Postępowanie z wyrobem, jego przechowywanie, pakowanie, zabezpieczanie i dostarczanie | Nie ma odpowiednika |
4.16 Nadzorowanie zapisów dotyczących jakości | PA08 – Ensure Quality |
4.17 Wewnętrzne audity jakości | PA08 – Ensure Quality
PA10 – Manage Risk PA11 – Monitor & Control Technical Effort PA12 – Plan Technical Effort |
4.18 Szkolenie | PA17 – Provide Ongoing Skills & Knowledge |
4.19 Serwis | Nie ma odpowiednika |
4.20 Metody statystyczne | PA08 – Ensure Quality
PA12 – Plan Technical Effort Capability Levels 2 - 5 |
Wytyczne normy ISO 9001 rozpisane są w dwudziestu podrozdziałach. Poniżej przedstawione zostało porównanie treści poszczególnych podpunktów z odpowiadającymi im fragmentami normy CMM. To porównanie zawiera w sobie elementy oceny obu norm. Norma ISO 9001 opisana jest łącznie z normą ISO 9000-3, która koncentruje się na interpretacji normy ISO 9001 w dziedzinie tworzenia oprogramowania.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.